Een onderdeel van de lessenserie over quantum die mijn oud-collega Tim Bouchée heeft ontwikkeld is de webquest over quantuminterpretaties. Alhoewel dit niet rechtstreeks in de syllabus staat is het denk ik toch heel waardevol om leerlingen te laten ervaren dat er verschillende interpretaties van de quantummechanica zijn. En daarbij is het een goede oefening om te redeneren met deze toch wel complexe stof.
De webquest begint met een inleiding over interpreteren met daarin de beroemde uitspraak van Niels Bohr. Daarna gaan ze opnieuw naar het dubbelspleetexperiment kijken en nadenken over de meest fundamentele vragen die er op dit moment spelen, zoals wat is nou licht of materie?
“Wie de kwantummechanica niet vreemd vindt, heeft er niets van begrepen.” ~ Niels Bohr
Er wordt gesproken over het duale karakter van licht en materie. Daarbij wordt er gesproken over twee perspectieven op wetenschap: instrumentalisme vs realisme. Deze perspectieven worden gekoppeld aan de standpunten van Bohr (instrumentalisme) en Einstein (realisme) in hun discussies over de betekenis van de quantummechanica. Daarna komt een tweede discussiepunt aan bod: het deterministische vs het probabilistische karakter van van de natuur met natuurlijk de beroemde uitspraak van Albert Einstein.
“God dobbelt niet.” – Albert Einstein
In de lessenserie worden tot slot vier populaire interpretaties van de kwantummechanica belicht en besproken op hun voor- en nadelen:
1. De statistisch realistische interpretatie
2. Kopenhaagse interpretatie
3. Veel-werelden-interpretatie
4. Shut up and calculate
Leerlingen wordt gevraagd om van bekeken filmpjes (o.a. die van Dr. Quantum) na te gaan welke interpretatie daar het beste bij aansluit. Ook worden ze uitgedaagd na te denken over welke interpretatie ze zelf het liefst zouden gebruiken om de uitkomsten van het dubbelspleet experiment te interpreteren. Wat mij betreft hele leuke en nuttige lessen!