Deze vrijdag was de laatste les met vwo 3 voor de eerste toetsweek. Deze laatste les stond in het teken van terugkijken en evalueren. We werken natuurlijk op een andere manier met deze leerlingen, dus vraagt dat ook een andere aanpak. Ook deze evaluatie hebben we dit jaar op een andere manier aangepakt en ik kan kan vast verklappen dat we erg tevreden zijn met de opbrengsten daarvan!
Als eerste vroegen we de leerlingen om terug te kijken op de afgelopen periode. Dit deden we met een aantal vragen, zoals heb je de opdrachten gemaakt, heb je de opdrachten nagekeken, heb je colleges gevolgd of video’s bekeken en hoe heb je het werk verdeeld over de afgelopen periode. Daarna was het terug te kijken naar de eigen les evaluaties. Ze moesten alle cijfers die ze zichzelf gegeven hadden over de prestaties van die les op een rijtje zetten en op basis daarvan aangeven hoe tevreden ze zijn over de hele periode.
Na het vooruitkijken naar de toetsweek met de vraag hoeveel wil je nog gaan doen en wanneer wil je dat doen was het tijd om een evaluatie in woorden te schrijven. Daarvoor hebben we een aantal vragen genoteerd die seconden gebruiken om de evaluatie te schrijven. De opdracht staat hier onder:
Natuurlijk gaf niet Iedereen een super goede reflectie, maar over het algemeen zijn we erg tevreden met de resultaten. Sommige leerlingen hebben letterlijk de vragen een voor een beantwoord, maar anderen heb ik kritisch naar hun eigen proces gekeken en daar lering uitgetrokken een heel mooi voorbeeld lees je hieronder:
Ik vond het vooral in het begin van de periode lastig om alles zelf te doen, en zoveel zelfstandigheid te hebben. Ik heb geleerd hoe je goed moet plannen (en wat de consequenties zijn als je dat niet doet). In de eerste paar lessen volgde ik een college, maar daarna ontdekte ik dat ik meer gedaan kan krijgen in een las als ik zelfstandig werk. Ik vind dat ik wel harder had kunnen werken, maar dat ik wel goed mijn best gedaan heb. Ik ben trot op dat ik nadat ik 2 weken ziek was, nog steeds doorging, ook al liep ik een stuk achter op mijn planning. Het leukste waren de proefjes/practica, bijna niks ging precies zoals ik het had gepland, maar ik heb wel mijn best gedaan. Daar ga ik volgende periode meer op letten en proberen het te verbeteren. Ik heb meer zelfstandigheid ontwikkeld, en dat was wel fijn om te leren. Ik wil minder slordig zijn als het om huiswerk maken gaat, en daar wil ik aan gaan werken. Ik heb goed contact met mijn klasgenoten, en volgens mij ging het ook tijdens de verdiepingsopdrachten goed. Als ik hulp nodig heb, kan ik dat altijd wel aan iemand vragen die bij mij aan tafel zit. Dat is wel fijn, natuurlijk doe ik dit net zo graag en makkelijk voor hun als zij voor mij. Als ik hulp nodig heb van een docent vraag ik dat, en kijk ik of ik mijn vraag daarna snap.
Lijkt dit je ook wat? Voel je vrij om deze opdracht te hergebruiken en/of aan te passen. Als je iets aanpast ben ik natuurlijk benieuwd naar de aanpassingen die je doet en dan hoor ik graag van je!