Leerlingen vragen laten bedenken

In mijn klassen vwo 4 zijn we klaar met het behandelen van de leerstof van hoofdstuk 2 beweging en heb ik tijd over. Het is altijd de vraag hoe je deze lessen nuttig in kan zetten. Dit keer heb ik er voor gekozen om leerlingen zelf ‘toets’-vragen te laten maken. Ik heb ze uitgedaagd na te denken over wat voor soort vragen ik zou kunnen stellen.

Helaas blijft het bij sommige leerlingen erg beperkt tot reproductievragen, zoals “Hoe noem je een beweging met een constante snelheid?”. Juist met die leerlingen het gesprek aangaan is hopelijk zinvol. Als ze verwachten dat dit het niveau van de toetsvragen is, dan zal het even schrikken zijn in de toetsweek.

Andere leerlingen komen wel tot leuke vragen. Hier en daar heb ik er wel iets aan moeten aanpassen of verbeteren, maar toch is het leuk oefenmateriaal om terug te geven aan de klas. Wel moest ik even alle geschetste grafieken digitaliseren. Ik heb daar OneNote en het digibord voor gebruikt, dat schoot lekker op.

Hieronder vind je de vragen die mijn klasjes dit keer bedacht hebben.

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.