Maakcultuur of leercultuur

Het voordeel van onderdeel zijn van een scholengroep is dat je samen op kunt trekken. Het Dr. Knippenbergcollege is net als het Eckartcollege onderdeel van Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). De Knip had het Eckart en nog een andere uitgenodigd voor een collegiale visitatie en onze vestigingsdirecteur had o.a. mij meegevraagd voor deze dag. Het was een super interessante en leerzame ervaring!

De Knip heeft nog niet al te lang een nieuw schoolgebouw en een nieuwe manier van werken met een flexrooster. Er zijn lesblokken van 80 minuten met daaromheen veel flexuren waar leerlingen zelf mogen kiezen waar ze aan gaan werken. Een wekelijkse coaching sessie hoort daar bij.

Onderdeel op het programma was natuurlijk het bezoeken van stukjes les. Een van de vragen is me erg bijgebleven. “Is er in de les sprake van een maakcultuur of leercultuur?” Ik moet eerlijk zeggen dat het even duurde voor ik de vraag snapte. In de maakcultuur is een docent tevreden met het goede antwoord, maar in de leercultuur gaat het liever over hoe je tot dat goede antwoord komt. Een subtiel verschil met enorme impact. Ik heb me al voorgenomen hier nog eens goed naar te kijken in ook mijn eigen lessen en eventuele volgende lesbezoeken.

Het nieuwe gebouw van het Dr. Knippenbergcollege
Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.