In vwo 6 draaien we dit jaar een ander programma dan anders. Dat komt door de overgang van 4 naar 3 periodes. We hebben een plan gemaakt van een nieuwe opzet van het bovenbouw curriculum, maar deze lichting valt nog een beetje tussen wal en schip. De basis van klas 4 en 5 is anders, waardoor we in klas 6 nog niet het nieuwe programma volledig kunnen draaien, maar toch over gaan op een andere periodiseren.
Het komt er op neer dat we maar 3 nieuwe onderwerpen aanbieden dit schooljaar en er dus veel tijd is voor herhaling van leerstof uit eerdere jaren. Na het behandelen van de twee thema’s astrofysica en medische beeldvorming zijn er nog 3 lesweken over. Het eerste schoolexamen gaat over deze beide onderwerpen en de onderwerpen elektriciteit, elektromagnetisme en trillingen uit eerdere jaren. Zaak om dit eens goed te herhalen dus.
Zelf vind ik het niet zo nuttig om in een les de stof te herhalen door in heel hoog tempo nog een keer alles op te rakelen. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen leerlingen te vragen de onderwerpen zelf thuis te bestuderen/herhalen. In de les maken ze dan een meerkeuze toetsje waarin het basisbegrip van die onderwerpen wordt getoetst. Hiervoor maak ik gebruik van meerkeuze vragen van de methodes. Daarnaast zijn er hele mooie vragen beschikbaar uit het programma Toetsen op Maat van Cito.
Het platform waar ik dit jaar in werk is Woots. We hebben als school dit jaar een gratis proeflicentie en vanuit mijn rol in de werkgroep Onderwijs en ICT ga ik daar eens wat mee experimenteren. Tot nu toe zijn mijn indrukken positief. Het aanmaken van vragen kost wel tijd, maar gaat relatief makkelijk. Plaatjes zijn bijvoorbeeld gewoon te plakken in de online editor. Het enige dat een beetje tegen valt is de resultaten van leerlingen. Blijkbaar hebben ze nog wat te oefenen. Gelukkig hebben we nog een aantal weken tot het eerste schoolexamen.