Op 5 oktober is het de dag van de leraar. Op mijn school wordt deze omgedoopt tot dag van de medewerker, omdat we het allemaal samen doen, OP, OOP en management. Op deze dag organiseert de Academische Opleidings School (AOS) een kennisconferentie. Ik heb vorig jaar deelgenomen aan een ontwerponderzoek vanuit de AOS en vandaag was het moment om wat resultaten te delen. Mijn onderzoek ging naar de inzet van videolessen in het onderwijs, maar veel interessanter vind ik het te kijken naar wat je dan in je les doet. Wat mij betreft is de beste manier het aanbieden van gedifferentieerde leerroutes. Met verschillende leeractiviteiten werken aan dezelfde leerdoelen. Mijn workshop tekst was dan ook:
Iedere leerling leert anders. Dezelfde les aanbieden voor een hele klas leerlingen heeft dus niet altijd de grootste opbrengst. Voor een aantal onderwerpen binnen mijn vak (natuur‐ kunde) heb ik leerroutes uitgestippeld voor mijn leerlingen. Ze kunnen kiezen voor een systematische leerroute, ontdekkend leren of een verdiepend programma. Videolessen vervangen de klassikale instructie en in de les werken ze met verschillende opdrachten aan dezelfde leerdoelen. In deze workshop laat ik je graag zien hoe ik dat gedaan heb en wil ik jou uitdagen zelf ook een leerroute uit te stippelen.
De conferentie begon met een lezing van Paul Iske over briljante mislukkingen. Een heel leuk verhaal over de zin van het maken van fouten en hoe je daar van kunt leren. Zo heeft hij een site met voorbeelden van briljante mislukkingen en daarbij een aantal terugkerende redenen van de mislukking. Daarna waren er 2 rondes van workshops, waarbij ik in ronde 2 mijn eigen workshop mocht geven.
Voordat de conferentie begon kregen we een lijst van namen van de mensen die ingeschreven waren bij de workshop. Het maximum was 20 deelnemers en mijn workshop zat ook helemaal vol, leuk dat zoveel mensen geïnteresseerd waren naar mijn verhaal. In de workshop heb ik laten zien wat ik gemaakt had met een voorbeeld over de paragraaf van krachten ontbinden uit havo 4. Daarna heb ik de mensen laten nadenken over verschillende groepen leerlingen die je wilt bedienen met de verschillende leerroutes en ze een eerste opzet voor een planning laten maken. Niet iedereen ging daarmee aan de slag, maar volgens mij heb ik wel iedereen aangezet tot nadenken over verschillende manieren om aan dezelfde leerdoelen te kunnen werken.
Ik hoop dat ik een paar mensen heb geïnspireerd en wie weet hoor ik hier nog eens wat van terug!
Mijn handout is hieronder te downloaden, mocht je deze willen gebruiken voor het maken van een leerroute:
UPDATE: In middels is er een aftermovie gemaakt van de dag, bekijk deze hieronder:
Er is een aftermovie van de dag verschenen, die heb ik aan het bericht toegevoegd
[…] Deze vraag past heel goed bij het traject wat ik doormaak. Zoals ik van Paul Iske leerde bij de AOS kennisconferentie, ik zit in mijn comfortzone, waarbij ik me erg veilig voel op het werk, maar te weinig wordt […]