De eerste studiedag van dit schooljaar ging over sociale veiligheid en executieve functies. We startten de dag met een korte presentatie van onze veiligheidscoordinator en kregen daarna een interactieve theatervoorstelling te zien van theatergroep PlayBack. Een training waarin docenten oefenen gesprekken te voeren over het mentaal welbevinden van jongeren. Hoe bouw je een vertrouwensband op? Waaraan herken je een zware dip/depressie bij een leerling en hoe open je hierover het gesprek?
Er werd steeds een situatie gezet in een theaterspel en vervolgens werd ons als publiek gevraagd wat we zouden doen en zelfs om het gesprek anders te voeren. Ik was een beetje sceptisch bij aanvang, maar eigenlijk was het een hele leuke en veilige manier om eens over deze thema’s na te denken.
In de middag gaf Maureen Kramer van Hoogvliegers in beeld een presentatie over executieve functies. Ik heb vorig schooljaar al een aantal cursusmiddagen van haar gehad over dit thema, dus voor mij was het een mooie herhalen. Maar voor de collega’s die er nog minder van wisten was het erg veel informatie in 1 keer. Het moeilijke hiervan is de vertaalslag maken naar de lessituatie. Daar was deze studiedag geen tijd meer voor, maar hopelijk komt dat later nog wel.