In klas 2 maken leerlingen kennis met het nieuwe vak NaSk. Een van de vaste onderdelen is op de meeste scholen de brander proef. Ook dit jaar stond die proef weer op het programma in mijn mavo-havo 2 klas. De proef is voor een ervaren docent niet zo heel spannend. Belangrijk vind ik het altijd dat iedere leerling een keer de brander aan en uitgezet heeft. En het is een goede proef om te kijken hoe goed leerlingen naar je instructies luisteren.

Helaas bleek dat ik dit jaar een klas heb met daarin een aantal leerlingen die niet zo goed luistert. Ik heb wel 3 leerlingen (tijdelijk) het lokaal uit moeten zetten na het niet volgen van de instructies of het overtreden van de veiligheidsvoorschriften. Eén leerling zette doodleuk zijn veiligheidsbril af tijdens de proef, een andere leerling vond het nodig om meermaals met de kraan te spelen en een derde dacht dat het een goed idee was om door het lokaal te gaan lopen met alle branders aan. Dat belooft veel goeds voor dit jaar.
Toch heb ik vorig jaar misschien wel het bijzonderste meegemaakt tijdens deze proef. In mijn masterclass 2 club gingen we de brander aansluiten, maar zonder na te denken sloot 1 van de leerlingen de rubber slang aan op de waterkraan in plaats van de gaskraan. Dit komt denk ik doordat de gaskraan aan de andere kant van de tafel zit en de waterkraan qua vorm ook heel goed past op de slang. Op zich geen ramp, behalve als je de kraan ook daadwerkelijk aanzet. Dat laatste deed deze leerling in kwestie helaas toch, met een klein waterballet tot gevolg. De TOA en ik hebben achteraf hard gelachen om deze vergissing.