Knikkerbaan practicum

Dit jaar heb ik weer vwo 4. Beide klassen zelfs, dus alle vrijheid om dingen anders te doen. Ten minste binnen de grenzen van het PTA. In het programma van havo 4 hebben we hoofdstuk 1 basisvaardigheden al geschrapt als eerste onderwerp. In plaats daarvan behandelen we de verschillende paragraven op het moment dat ze relevant zijn.

In vwo 4 starten we wel met hoofdstuk 1 basisvaardigheden. Een beetje een saai en taai hoofdstuk, maar dat kondig ik van te voren ook aan. Bij de paragraven over grafieken maken en coördinatentransformaties gebruik ik een aanvullen werkboekje. Dit is afgeleid van de methode Eigenfrequentie van Simon de Groot.

In het werkboekje gaan leerlingen metingen verrichten aan een knikker die rolt door een pvc-buis. Door het hoogteverschil krijgt de knikker een redelijk constante beginsnelheid. Door de botsing met bekertjes wordt de knikker weer afgeremd. Deze manier van werken geeft veel ruis, maar maakt daarom het concept meetfout en onzekerheid mooi inzichtelijk. Na het meten herhalen leerlingen hun kennis over verbanden en controleren ze met een coördinatentransformatie of hun meting voldoet aan een omgekeerd evenredig verband.

Een leuke en speelse manier om de kennis uit het hoofdstuk basisvaardigheden toe te passen. Ik heb er twee lessen aan besteed om zo alles goed uit te kunnen laten voeren.

Wil je ook aan de slag met deze module, dan kun je mijn versie hieronder vinden. Neem aub ook even contact op met de oorspronkelijke auteur Simon de Groot.

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.