Dit jaar geef ik ook weer les aan de mavo-havo 2 klas. In deze klas draaien we ongeveer hetzelfde programma als in havo 2, met hier en daar niet iets minder diepgang of een net ander tempo. Doel ik achterhalen of ze beter door kunnen stromen naar mavo 3 of havo 3.
In het eerste hoofdstuk kijken we eerst naar wat het vak is. Net als vorig jaar ben ik gestart met de OneNote escaperoom om het vak te leren kennen. Daarna gaan we het hebben over onderzoek doen en daar horen proefjes bij. Ik heb 3 practica uit het boek gebruikt hiervoor. Een leuke en speelse manier om met kleine simpele proefjes de leerlingen aan de slag te zetten met de theorie!
Bij proef 1 leren ze een onderzoeksvraag en hypothese formuleren. Daarna meten ze van twee lijnen de lengte op en kunnen ze een conclusie trekken. Heel simpel maar wel leuk.
Bij proef 2 ervaren ze dat je handen geen temperatuur kunnen meten. Dit doen we met het proefje met drie bekertjes water: koud, lauw en warm water. Na de handen/vingers in het koude en warme water te laten wennen verplaatsen ze beide tegelijkertijd naar de lauwe bak. Daar merken ze dan een verschil in sensatie. De ene hand zegt dat het warm is en de andere hand zegt dat het koud is.
De derde proef is het aantonen van koolzuur met kalkwater. Wij voeren de proef uit met een beetje kalkwater in een reageerbuis. De leerlingen blazen voorzichtig met een rietje uit in het water. Als ze heel weinig blazen is er maar weinig verkleuring, maar als ze dan nog een paar keer blazen wordt het water mooi troebel.