Een nieuw jaar met nieuwe voornemens. Na vorig jaar voor het eerst met vwo 3 op een andere manier gewerkt te hebben zagen we enkele verbeterpunten, maar ook genoeg successen om door te gaan met deze manier van werken. Mits het in het rooster ook zou passen natuurlijk. Gelukkig bleek het te passen in het rooster en dit jaar werken we met beide v3 klassen op vrijdag op deze andere manier.
Hoe zat het ook al weer?
De twee parallelklassen hebben tegelijkertijd een blokuur onder leiding van 2 docenten. De ene docent geeft begin van het blokuur college over een stukje theorie en de andere docent begeleid de zelfwerkzaamheid en practica van de overige leerlingen. Het laatste half uur van de les geeft de andere docent college over een ander onderwerp. Tussendoor is er ruimte voor zelfwerkzaamheid van de leerlingen en gesprekjes van en met de docenten.
In het jaar moeten de leerlingen minimaal 5 onderwerpen afronden, onderwerp 6 mag gedaan worden. Dit laatste wordt aangeraden voor leerlingen die het vak gaan kiezen in de bovenbouw. Ieder onderwerp wordt afgesloten met een toets in de toetsweek. Deze toetsen mogen herkanst worden in een volgende toetsweek, dus leren van je fouten is een optie. De vijf beste cijfers tellen mee voor het eindrapport.
Nieuw dit jaar is het practicum boekje. We merkten vorig jaar dat leerlingen niet altijd het overzicht hadden over wat er moest gebeuren. Soms een proef uit het boek, soms vanaf de website en soms een los stencil. Alle opdrachten hebben we gebundeld tot 1 boekje, met daarin de reguliere (voor iedereen verplichtte) practica, maar ook alle verdiepingsopdrachten.
Ook hebben we dit jaar maar 3 periodes (ipv 4) en dat geeft meer rust in de planning. We kunnen nu gewoon 1 paragraaf per les in het college behandelen en hebben daaromheen tijd voor een gedegen planning en periode evaluatie. De toetsen zijn nu steeds 90 minuten, waardoor leerlingen in totaal tot wel 9 toetsen kunnen maken.
De leerlingen zijn deze eerste les aan de slag gegaan met het maken van een globale jaarplanning en vervolgens een digitale planning voor periode 1. Daar geven we de komende week dan feedback op zodat ze volgende les met de inhoud kunnen starten. Mijn eerste indruk is dat ze goed aan de slag gaan!