Na een aantal weken werken was vandaag de dag dat alle posters en videolessen van mijn vwo5 klas klaar moesten zijn. Ik heb een harde deadline gesteld, zodat ze zich vanaf vandaag volledig kunnen gaan richten op de naderende toetsweek.
Eerder legde ik al uit dat leerlingen zelf een onderwerp mogen kiezen en maakten ze al concept maps over de keuzedomeinen. In de tweede fase van het project gaan ze zich verdiepen in een onderwerp naar keuze. In mijn klas waren vijf groepjes die kozen voor “Bestralen van tumoren”, “Noorderlicht”, “Gehoorapparaat”, “Sterren en achtergrondstraling” en “ICD”. Een mooi scala aan thema’s.
De poster die ze moesten maken over hun eigen onderwerp moet begrijpelijk zijn voor leerlingen in klas 3 havo en vwo. Deze leerlingen mogen de posters uiteindelijk ook gaan beoordelen aan de hand van een beoordelingsformulier.

De videoles die ze moesten maken had als doelgroep klasgenoten in vwo 5. De video moest voor iedereen met natuurkunde te begrijpen zijn. Dus ook voor leerlingen die niet hetzelfde keuzedomein hadden doorgenomen. Ook voor de video mochten leerlingen elkaar beoordelen aan de hand van een beoordelingsformulier.
Zelf geef ik ook cijfers. Na fase 1 van het project geef ik een cijfer voor de concept map en de gemaakte opgaven. Na fase 2 van het project beoordeel ik ook de videoles. Het gemiddelde van al deze deelcijfers wordt dan de totale beoordeling voor de keuzemodule. Een beetje administratie voor mij, maar wel leuk voor de betrokkenheid van leerlingen.
Wil je zien wat de leerlingen dit jaar gemaakt hebben? Kijk dan vooral eens op mijn website. Wil je dit ook doen dan kunnen de beoordelingsformulieren die ik heb gemaakt je op weg helpen. Schroom niet me te mailen mocht je een vraag hebben over de manier van werken.