In vwo 5 sluiten we het schooljaar af met de keuzeonderwerpen uit de syllabus. Als docententeam hebben we ervoor gekozen de module Relativiteitstheorie klassikaal te behandelen. Voor het tweede keuzeonderwerp laten we de keuze aan onze leerlingen. Ze mogen kiezen of ze “Biofysica”, “Geofysica” of “Kernfysica” willen doen. Op basis van de keuze van de leerlingen maak ik groepjes in de klas die samen aan een onderwerp gaan werken.
Met dit groepje moeten ze twee fases doorwerken. In fase 1 maken ze als groepje een selectie van opdrachten uit het boekje van de methode. Ze mogen daarvoor taken verdelen, maar moeten elkaar ook helpen wanneer het niet helemaal lukt. Als joker mogen ze 1 opgave per paragraaf uit het boekje overslaan.
Nadat ze kennis genomen hebben van de onderwerpen bij hun thema moeten ze die in een concept map in beeld brengen. Voor het eerst dit jaar heb ik wat meer achtergrondinformatie gedeeld over de conceptmap. De video van Martijn Leensen hierover was erg bruikbaar. Ik ben dan ook best tevreden over de kwaliteit van de concept maps. Hieronder zie je wat voorbeelden.
Hierna kunnen ze aan de slag met fase 2 van het project. Ze mogen zich in een onderwerp naar keuze gaan verdiepen en moeten daar dan een poster en videoles over maken. Hierover in een latere post meer!




