Vandaag was ik te gast op de conferentie over gamedidactiek op het Science Park in Utrecht. Na de opening sprak Rick Sorensen, een van de spelontwerpers van Wie is de Mol?. Hij vertelde hoe zij de games voor het televisieprogramma ontwerpen en hoe we daar in het onderwijs misschien iets mee zouden kunnen. Een leuke en inspirerende lezing.
Na een korte pauze vertelde Martijn Koops over de Gamificator, een online coach die kan helpen om spelelementen aan je bestaande lessenserie toe te voegen. Deze gamificator volgt uit een aantal jaar van Comenius onderzoek.
Na de lunch waren er 3 workshoprondes. Ronde 1 bezocht ik de workshop Deck.Toys. Iemand die vertelde hoe hij een skilltree had gemaakt met het programma. Helaas niet zo toepasbaar voor mij. Ronde 2 was de workshop CadeMakers 3D van Sander de Neef. Hij heeft een spel ontwikkeld waarin leerlingen speels leren nadenken over programmeren en volgordelijkheid in programmatuur. Het spel was niet heel makkelijk te leren, dus we hebben helaas niet zelf kunnen spelen. Wel sprak ik ook met iemand van Walhallab. Zij hebben locaties waar jongeren dingen kunnen komen maken in hun leer- en werkplaats. Mogelijk komt er een locatie van hun in Eindhoven, erg interessant!
Ronde 3 had ik de workshop Blended golfjesspel van Joanne Heidinga. Zij heeft een spel ontwikkeld waarmee je een blended lessenserie in elkaar kunt puzzelen. Op deze speelse wijze moet je punten zien te verzamelen, en dat lukt je vooral door goede leeractiviteiten te kiezen in een logische cyclus. Heel mooi om het gesprek over blended leren en lesontwerp te voeren in je school. Ik ga deze zeker aanraden aan mijn mt.