Vorige week was het toetsweek bij ons op school. Altijd een drukke periode met veel nakijkwerk. Daarbovenop kwam dat ik het weekend erna een weekendje weg had staan met vrienden. Hierdoor kon ik niet in alle klassen de toets al nagekeken hebben voor de laatste les van deze korte week met een studiedag op vrijdag. Ik wilde wel alle toetsen deze week bespreken, want volgende week volgt de inspiratieweek (projectweek) en daarna 2 weken meivakantie.
In mh2 betekende dat dat dinsdag de enige kans was om de toets te bespreken, maar hij was nog niet nagekeken. De oplossing: leerlingen die les zelf de toets na laten kijken. Bij de receptie heb ik een doos met groene pennen gehaald. Bij binnenkomst heb ik leerlingen alle spullen aan de zijkant van het lokaal laten leggen en daarna de toetsen en pennen uitgedeeld. Vraag voor vraag ging ik door de toets heen een leerlingen mochten hun eigen werk corrigeren met de groene pen. Ik zou het dan controleren en als ze iets goed hadden geteld dat fout was er dubbele punten vanaf halen. Gevolg: leerlingen letten beter op dan normaal en wilden goed de vraag nakijken. Uiteraard mochten ze bij twijfel mij vragen wat het zou moeten zijn.
Alle leerlingen deden zo goed mee dat ik er eigenlijk niet eens meer door heen hoefde en zo toch de toets besproken had en mezelf een hoop nakijktijd bespaard had. Deze vorm van nakijken houden we erin.