PO Stoffen scheiden

De derde periode van dit schooljaar besteden we in masterclass 2 alvast aandacht aan de scheikunde stof van de derde klas. Deze leerlingen moeten volgend jaar namelijk in 1 uur per week alle stof behandelen. Dat betekent dat we gewerkt hebben aan stoffen in het deeltjesmodel, scheidingsmethoden, reactievergelijkingen en de bouw van een atoom. Onderdeel van deze lessenserie was een praktische opdracht over het scheiden van stoffen.

Leerlingen kregen een mengsel van zand met zout en/of actieve kool en moesten zelf een tweetal proeven bedenken om de controleren wat er door het zand gemengd zat. Na het schrijven van een eigen werkplan kregen ze deel 2, een door ons uitgewerkt werkplan. Dat uitvoeren en hun resultaten ervan noteren en verwerken. Tot slot volgde in deel 3 nog wat theoretische vragen.

Het was allemaal bij elkaar misschien toch net iets te veel voor de 45 minuten die we hadden, maar wel een leuk proefje om een keer uit te voeren. Gelukkig had de TOA al wel vast de schepjes van het mengsel in reageerbuisjes gedaan, waardoor daar wat tijd gewonnen werd. Een volgende keer zetten we ook vast de materialen op tafel klaar en dan hebben ze zeker genoeg tijd om alles uit te voeren.

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: