Als lid van de werkgroep Onderwijs en ICT kreeg ik de vraag of ik een lessenserie over programmeren kon verzorgen aan de masterclass leerlingen van het Eckartcollege. Op mijn vorige school werkten we met iPads en daarmee heb je een hele mooie lessenserie ontwikkeld door Apple met Swift Playgrounds. Dat behoort nu niet tot de mogelijkheden, maar al snel dacht ik ook aan Arduino the Game. In deze lessenserie leren leerlingen ook een beetje code lezen en aanpassen om zo een Arduino aan te sturen. Mijn voorstel om dat in deze klassen aan te bieden viel goed en in totaal hebben 10 leerlingen zich aangemeld om op woensdag middag te komen programmeren.
De eerste lessen gingen helaas niet zo soepel. Ik zat thuis met een corona besmetting en op afstand leerlingen begeleiden leek me lastig. Toch heb ik ze op afstand een account laten aanmaken op de site en de software laten installeren. Zo konden we de derde week van de periode echt aan de slag gaan. Helaas bleven er nog maar 5 lessen over (gelukkig wel een blokuur) om aan de levels te werken. Maar tot mijn grote verassing vliegen de leerlingen door de stof heen en maken ze onderweg allemaal leuke en creatieve uitstapjes. Zo maakt de ene leerling een lichtshow met LEDjes in plaats van het stoplicht, of zetten ze uitgebreidere symbolen en teksten op het LCD display.
Na pas twee echte lessen met de groep is de gemiddelde voortgang al 17%. Ter vergelijking: in havo4 hanteren we meestal de norm dat 50% van de levels doorlopen een 10 als cijfer oplevert. Met nog 3 lessen te gaan denk ik dat ze best ver komen in de toch beperkte tijd. Bij 25% voortgang ga ik de leerlingen belonen met een mooie sticker!
Volgend jaar wil ik dit programma ook weer aanbieden aan deze klassen. Misschien kunnen we het ook breder aanbieden in het flexuur als lessenserie voor het plusdocument. Het is natuurlijk leuk als leerlingen leren werken met een Arduino, zeker op een school waar ook technasium aangeboden wordt.