PO in de toetsweek

Deze toetsweek hebben we iets gedaan wat nieuw was voor mij. In plaats van een schriftelijke toets wilden we in klas 2 een toets met een praktische component afnemen in de toetsweek. We zijn de afgelopen weken bezig geweest met het onderwerp elektriciteit en daarbij horen natuurlijk een aantal praktische vaardigheden, zoals het maken van schakelingen en het aflezen van meters.

Bij het onderwerp elektriciteit wil ik altijd veel practica doen om leerlingen vaardig te maken in het bouwen van een schakeling en het plaatsen van diverse meters om de stroom en spanning te meten. Dit is iets wat ze gewoon regelmatig moeten oefenen en dan kunnen. Helaas kon ik door de lockdown de week voor kerst niet oefenen, dus heb ik alle lessen na de vakantie een deel van de tijd besteed aan het maken en doormeten van een schakeling.

De toets bestond uit twee componenten. Een praktisch deel waarbij een schakling gebouwd moest worden vanaf een schematische tekening. Vervolgens moesten de leerlingen op verschillende plekken meters aansluiten en resultaten opschrijven. Dit mochten ze in tweetallen doen. Deel twee was individueel en bestond uit een aantal theorievragen over het hoofdstuk.

In twee lablokalen stonden de materialen klaar. Rug aan rug konden de 5 klassen de toets maken gedurende de ochtend. Het was best lastig dat sommige leerlingen al klaar waren met samenwerken en dus niet meer mochten overleggen, terwijl de tafel erna nog wel mocht kletsen. Een volgende keer zou ik dat anders doen door leerlingen te verplaatsen of juist een centraal omschakel moment in te bouwen. Maar al met al ben ik toch best tevreden over deze wijze van toetsing.

Materialen die klaar staan
Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.