In mijn laatste les voor de toetsweek heb ik met mijn vwo 5 klas een begrippenspel gespeeld. Ik vind het belangrijk dat leerlingen de begrippen uit het boek beheersen. Ik wil niet dat ze definities uit hun hoofd gaan leren, maar wel wil ik dat ze de begrippen in een zin kunnen gebruiken en de verbanden tussen begrippen weten. Een leuke manier om die begrippen te herhalen is bijvoorbeeld dit spel.
In mijn lesvoorbereiding heb ik kaartjes gemaakt met daarop steeds 1 begrip uit het boek. Deze laat ik met een scriptje op mijn site maken, maar je kunt ook gewoon papiertjes beschrijven. In de les heb ik de klas in 5 teams verdeeld, 4 in het lokaal en 1 team van alle leerlingen die online waren. Daarna heb ik het spel aan ze uitgelegd:
We spelen 3 rondes. Iedere ronde krijg je als team 1 begrip uit het boek. In ronde 1 moet je dit begrip omschrijven zonder het woord zelf (of een deel van het woord) te gebruiken. Ieder ander team mag maximaal 3 keer raden. Wordt het begrip binnen 1 minuut door een ander team geraden dan krijgen beide teams een punt. In ronde 2 mag je het begrip tekenen. In ronde 3 moet je het begrip zonder hulpmiddelen uitbeelden. Het team met aan het einde de meeste punten wint.
Leerlingen gingen vandaag erg enthousiast aan de slag met het spel. Ze wilde ook graag de begrippen op een natuurkundige manier uitleggen, waardoor het niet altijd geraden werd. Maar een enkele keer kon ik ook een misconcept wat aan het licht kwam gelijk rechtzetten. Ook waren er helaas een paar begrippen die onbekend bleken, waardoor leerlingen de boeken in doken om te kijken hoe ze het uit konden leggen of beelden. Fantastisch!
Wil jij dit spel ook doen? Voel je vrij de kaartjes te downloaden of ze zelf te maken. Hieronder staan de kaartjes voor SysNat hst 9 Trillingen en Golven