Nultoets en differentiatie lessen

Eerder schreef ik al dat ik in een studiedag geïnspireerd was geraakt om te gaan werken met een nultoets. In mijn havo 4 en vwo 5 klassen heb ik de stof in periode 2 compacter aangeboden. De tijdswinst heb ik vooral behaald door minder opdrachten als huiswerk op te geven en minder lessen met de opdrachten bezig te zijn.

In mijn oorspronkelijke planning zou ik voor de kerstvakantie klaar zijn met het aanbieden van de leerstof en dat de laatste week ook al afsluiten met een nultoets. Helaas kwam er een nieuwe lockdown en moest ik wat schuiven in mijn planning. Eerst wilde ik de leerstof weer even opfrissen en vervolgens heb ik de klassen een nultoets laten maken in de les. Tijdens het maken van de oefentoets konden leerlingen bij iedere vraag een hint bekijken als ze er niet helemaal uit kwamen. Die hint was geen uitwerking, maar waren vragen die ze stuurden een bepaalde kant op te denken, of een formule die ze moesten gebruiken. Het uitwerken van de opdracht moesten ze dus nog wel zelf doen.

De les daarop hebben we de nultoets besproken. Ik heb aangegeven dat het niet erg was als ze een hint hadden gebruikt of een vraag fout hadden, zolang ze dan maar wel met die stof nog een keer aan de slag gingen. Per vraag heb ik besproken wat het goede antwoord moest zijn en in welke paragraaf dit behandeld is. Zo konden ze zelf dus een lijstje maken van onderdelen waar ze nog mee moesten oefenen. In de laatste week voor de toetsweek is er nog ruimte om hierover vragen te stellen of op eigen tempo hieraan te werken. Ook zijn er opdrachten uit het boek beschikbaar om te maken als extra oefening.

Update na de toetsweek: De resultaten van de klassen waarin ik de nultoets heb afgenomen waren goed! In havo 4 was het gemiddelde en 6,8 en in vwo 5 was het gemiddelde zelfs een 7,9. Ik ben dus erg tevreden over deze manier van werken!

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.