Modelleren

Op mijn vorige school was het altijd zoeken naar een goede manier om leerlingen te leren werken met modellen. Het is een onderdeel dat regelmatig op het centraal examen terug komt, maar maar beperkt wordt behandeld in de methode. Op het Eckart hadden ze een mooie module liggen om leerlingen te leren werken met CMA Coach.

De module is geschreven om te behandelen in vwo 5 tijdens of na het hoofdstuk over trillingen en golven. Leerlingen leren wat een model is en rekenen met de hand een simpel model een paar iteraties door. Daarna is het tijd om met Coach aan de slag te gaan. Verschillende situaties worden beschreven en een basismodel wordt gegeven. Leerlingen moeten dan grafieken maken van het model en daarin dingen aanpassen. Zo komen de eenparige beweging, de vertraagde beweging, een vrije val met en zonder luchtweerstand en een trillende beweging aan bod. Als kers op de taart wordt gekeken naar de horizontale worp in twee richtingen.

De afgelopen weken hebben leerlingen in 7 lessen de module doorlopen en vandaag was een afsluitende PO hierover. Helaas waren er wat technische problemen tijdens de toets in een ander lokaal door slechtere wifi dekking, maar toch is het goed verlopen. Ik heb er vertrouwen in dat de leerlingen dit onderwerp nu goed beheersen.

De module was oorspronkelijk voor Coach 6 geschreven, dus bij het overstappen naar Coach 7 heb ik de vragen en instructies aan moeten passen naar de nieuwe interface. Maar met deze aanpassingen is de opdracht ook bruikbaar in online lessen dankzij de thuislicentie voor leerlingen. Helaas zit er nog wat verschil tussen de versies 7.6 en 7.7, dus volgend jaar moet ik nog een keer alle teksten nalopen…

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.