In mijn masterclass 2 gaan we deze periode ook aan de slag met het onderwerp licht. Met mijn collega heb ik een flipping the classroom lessenserie uitgewerkt. We willen, zoals altijd bij masterclass leerlingen, in hoog tempo door de stof heen, dus moeten we in 1 les zowel practicum als verwerking doen. Onze oplossing is een lesplan waarbij we leerlingen in de les keuze’s laten maken.
Het begint allemaal thuis met het kijken van een video. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de videolessen van meneer Wietsema op YouTube en daar zelf de leerdoelen en een aantal verwerkingsvragen bij gezet. Mijn site houdt bij hoe vaak er op een antwoord geklikt is, dus het is leuk om die vragen bij de start van de les even te bespreken. Daarna is het tijd om de stof te gaan verwerken en dat is kiezen. Meestal is er de keuze uit 1 of 2 practica om te doen, met daarna een aantal vragen uit het werkboek waar ook weer in gekozen mag worden. We zetten steeds twee vergelijkbare opdrachten weg als optie makkelijk of moeilijker. Zo maken ze niet alle vragen, maar dat is voor de meeste leerlingen helemaal niet erg.
Het is leuk om te zien dat leerlingen ook echt eigen keuze’s maken. Zo maken sommige leerlingen alles, want ‘dat vinden ze fijn’. Terwijl anderen de keuze maken tussen een aantal moeilijke en makkelijkere opdrachten. Maar als ze tijd over hebben maken ze nog een extra moeilijkere opdracht.
Les 1 stond in het teken van kleuren licht, dus de practica waren “zelf een spectroscoop maken” met een traliefolie, of met een bestaande spectroscoop verschillende lampen analyseren. Het is best grappig hoe goed zo’n zelfgemaakte spectroscoop werkt. Gewoon een stukje traliefolie tussen een dubbelgevouwen strookje papier met een perforator gaatje erin. Zelf heb ik er een bril van geknutseld met 2 gaatjes recht uitgelijnd op mijn ogen. Ook dat werkt erg leuk!