In HAVO 4 zijn we deze periode begonnen met het onderwerp krachten. Een mooi moment om weer eens te gaan werken met Flipping the Classroom. Een aantal jaar geleden heb ik zelf een serie video’s gemaakt om dit onderwerp uit te leggen. Een jaar terug heb ik deze video’s ook op mijn YouTube kanaal gezet om met de klas te kunnen flippen.
Op mijn website heb ik de video’s ingesloten en daaronder een aantal meerkeuze vragen gezet, zodat leerlingen de stof direct na het kijken van de video actief moeten verwerken. Door middel van directe feedback kunnen leerlingen checken of ze de begrippen uit de paragraaf kennen. Zo vind je hier een voorbeeldje.
Maar alleen video’s vond ik niet genoeg. Ik heb bij de videolessen ook een drietal leerroutes uitgewerkt waarmee leerlingen gedifferentieerd aan de leerdoelen bij de stof kunnen werken. Grofweg deel ik de klas in drie varianten:
De systematische leerroute is goed voor leerlingen die eerst de theorie willen aanhoren, dan deze toepassen in opgaven en tot slot soms in een practicum. De ontdekkende leerroute is voor leerlingen die ervan houden om te beginnen met een iets nieuws, een practicum of een video en dan pas te gaan nadenken over de theorie erachter. De verdiepende leerroute is voor leerlingen die wat extra uitdaging aan kunnen.
Vandaag was les 3 van de lessenserie. De systematische leerlingen konden met mijn applet oefenen met het optellen van twee krachten. De ontdekkende leerlingen konden wat spelen met de applet om zo een patroon te leren zien. De verdiepende leerlingen konden een experiment doen met 3 veerunsters en zo leren dat een voorwerp in rust een netto kracht van nul newton heeft.
Het was leuk om te zien dat zelfs in mijn groep van maar 15 leerlingen toch veel leerlingen hun eigen ding kozen en alle drie de leerroutes gebruikt worden.
Wil jij ook inspiratie opdoen uit mijn leerroutes, kijk dan eens lekker rond op mijn website: https://www.meneerpoulus.nl/sysnat9/HAVO4/hst3/