Deze vrijdag was het de laatste dag van de eerste toetsweek dit jaar. Dat betekent dat al mijn leerlingen hebben moeten laten zien wat is blijven hangen van de lessen tot nu toe. Helaas was de planning deze keer weer zo dat de meeste van mijn klassen aan het einde van de week pas hun toets hebben, iets wat typisch niet een positieve invloed heeft op de resultaten. Ook voor mij niet ideaal, want dat betekent dat al het nakijkwerk pas laat binnen komt.
Het voordel was dan weer wel dat ik begin deze week nog tijd had voor andere zaken. Zo heb ik de planners voor de volgende periode vast in orde gemaakt en kon in dinsdag middag met Mariëlla de workshop voor de WND conferentie voorbereiden. Woensdag kwam mijn eerste klasje aan nakijkwerk binnen en die hebben het goed gedaan. Vrijdag kwam het nakijkwerk van de overige 7 klassen binnen. In de ochtend was ik nog wel reserve surveillant, maar ik ben gelukkig niet ingezet en kon dus lekker de hele dag nakijken. Op mijn twee examenklassen na is alles nagekeken. De laatste twee toetsen bewaar ik voor volgende week, want weekend is bij mij zo veel mogelijk vrij van werk.
Maandag begint het bespreken van toetsen. Ik heb deze periode in al mijn klassen de toetsen zo nagekeken dat er alleen maar punten in de kantlijn staan en geen streepjes bij fouten, of krulletjes bij dingen die goed zijn. Ik wil leerlingen zelf laten zoeken naar wat ze fout hebben gedaan om daar dan ook weer van te kunnen leren. Daarnaast ga ik met ze reflecteren. Ze moeten aangeven wat ze allemaal wel en niet gedaan hebben gedurende de periode en ter voorbereiding op de toetsweek. Door nogmaals de hele lijst te geven van dingen die ze hadden kunnen doen hoop ik dat ze inzien of hun leerstrategie goed werkte of niet. Wanneer dit niet het geval is zijn er dan altijd andere strategieën om uit te proberen.