Huiswerk en nablijven

In mijn jaren voor de klas worstel ik altijd met de vraag, wat doe je met leerlingen die hun huiswerk niet gemaakt hebben. Aan de ene kant weet ik dat huiswerk maken nodig is voor een goede beheersing van mijn vak, dus ergens wil je streng zijn dat ze dit ook echt doen. Aan de andere kant ben ik heel erg van de verantwoordelijkheid bij de leerling leggen. Het huiswerk maken ze immers niet voor mij, maar voor zichzelf.

Mijn huidige beleid splitst zich in twee groepen: de onderbouw en de bovenbouw. In de onderbouw houd ik het kruisjesbeleid aan. Een keer je huiswerk vergeten kan natuurlijk, maar levert wel een kruisje op. Een tweede keer vind ik te veel, consequentie: 1 uur nablijven om je huiswerk bij te werken. Een derde overtreding geeft 2 uur nablijven, de volgende 4 uur, dan 8 uur, 16 uur, etc. Ik meld altijd dat er nog nooit een leerling de 8 uur heeft gehaald, dat snappen ze vaak wel.

Deze vrijdag middag had ik voor het eerst een aantal strafklantjes uit klas 2. Vijf leerlingen hadden te veel kruisjes verzameld en moesten een lesuurtje nablijven en zo hun huiswerk bijwerken. Ondertussen had ik ook nog drie vwo 6 leerlingen die een toets kwamen inhalen, voor mij dus een mooie combinatie.

De rest van de middag ben ik bezig geweest het het ontwerpen van een escape room les voor vwo 5. Volgende week gaan we die spelen zodra we het hoofdstuk Arbeid en energie afgerond hebben.

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.