Vanmiddag moest ik na mijn lessen snel met de auto naar Boxmeer voor de startbijeenkomst van het ontwerponderzoek waar ik aan deel ga nemen. Eind vorig schooljaar kwam in ons informatiebulletin de vraag wie er mee wilde doen aan een onderzoek met andere scholen binnen het netwerk van de academische opleidingsschool (AOS) Noordoost-Brabant. Ik heb me daar enthousiast voor aangemeld en mag komend schooljaar samen met mijn collega John het Eckartcollege vertegenwoordigen.
Vorig schooljaar is veel onderzoek verricht naar onderwijs in coronatijd. Onder andere Femke Geijsel heeft namens de Radboud Docenten Academie in kaart gebracht hoe leerlingen het leren tijdens corona hebben ervaren. Dat onderzoek heeft een schat aan data opgeleverd die vragen om nadere analyse. Het ontwerponderzoek van dit jaar gaat daarop verder. Mijn collega verwoordde het heel mooi: mensen hebben de corona-periode niet als heel positief ervaren, maar toch zijn er een hele hoop dingen in heel korte tijd anders gegaan. Kunnen we niet kijken of we het goede daarvan kunnen behouden nu we weer terug gaan naar de oude normaal.
Deze eerste bijeenkomst hebben we nader kennis gemaakt met elkaar, gekeken naar de opzet van een ontwerponderzoek en gesproken over de gezamenlijke doelen en welke opbrengsten we willen hebben, zowel persoonlijk als breder binnen de sectie/team/school.
In november treffen we elkaar weer en gaan we het hebben over de ontwerpprincipes en de aanpak. Voor die bijeenkomst hebben we het ‘huiswerk’ gekregen om literatuur te lezen, en op school te spreken over de invulling van de onderzoeksvraag, de gewenste opbrengsten en het verzamelen van informatie.
Meer lezen over dit onderwerp? Kijk dan eens hiernaar: