Deze periode werken leerlingen in vwo 5 aan een grote praktische opdracht met als titel “katapult”. De leerlingen zijn deze periode bezig met het onderwerp Arbeid en energie en gaan de daarbij opgedane kennis in zetten om aan een katapult te rekenen. De eerste les van het jaar heb ik ze dus ook al de opdracht mee gegeven om op zoek te gaan naar een katapult van het simpelste principe (dus zonder hefbomen). Daarvoor kregen ze een aantal weken de tijd en ondertussen leerden ze van alles over arbeid, energie en energieomzettingen. Daarna was het tijd om metingen te gaan verrichten met de katapult. In grote lijken is het PO opgedeeld in 4 deelonderzoeken:
- Breng voor jouw eigen katapult in kaart hoe de veerkracht af hangt van de uitrekking om zo de veerenergie te kunnen bepalen
- Onderzoek hoe de lanceerafstand af hangt van de massa
- Onderzoek hoe de lanceerafstand af hangt van de beginsnelheid
- Onderzoek hoe de lanceerafstand af hangt van de lanceerhoek
Van ons kregen ze de theoretische formule voor de lanceerafstand: . Ze kunnen hiermee hun metingen vergelijken met de theorie.
In totaal hebben we 3 lesweken voor de opdracht en dit was alweer de tweede week en leerlingen zijn volop bezig met het meten van lanceerafstanden. In de gangen is het dus druk met lange meetlinten en vliegende balletjes. Het is leuk om te zien hoe leerlingen lekker actief bezig zijn om de stof te verwerken. Nu ook hopen dat de resultaten die ik eind volgende week binnen moet krijgen ook naar verwachting zijn.