Al vaker had ik in lezingen gehoord van retrieval practice challenge grids, maar nog nooit was het ervan gekomen deze ook in de les in te zetten. Na afgelopen week weer bijgekletst te hebben met een oud-collega en er nog weer eens van het succes ervan gehoord te hebben, had ik besloten deze week de herhalingsroosters in te zetten in de lessen van vwo 6.
Het idee is heel simpel. Je vult een rooster van 3×3, 4×3 of 4×4 vakjes met allemaal herhalingsvragen over de leerstof. Je maakt de vragen wel zo dat deze meer of minder punten waard zijn. Het idee is dat vragen over de stof van langer geleden bijvoorbeeld meer punten waard is dan een vraag over de stof van dezelfde week. Zo train je met leerlingen de leerstof op een leuke manier in de klas.
In V6 zijn we sinds de start van het schooljaar al bezig met het herhalen van de examenstof van domein C. Volgende week hebben ze hierover een afsluitende toets, dus de laatste les van deze week zouden ze alles al wel moeten hebben herhaald. Een mooi moment voor dit herhalingsrooster, als was mijn opzet net anders dan het eigenlijke doel van de opdracht.
Ter voorbereiding op de les had ik 16 vragen bedacht die 1, 2, 3 of 4 punten waard zijn, maar dan op basis van hoeveel werk het was om ze te beantwoorden. Leerlingen kregen van mij 10 minuten de tijd om zo veel mogelijk punten te scoren. Nooit genoeg om alles te maken, dus ze moesten kiezen wat ze gingen doen en wat niet. Door ze vlug te laten scannen wat ze wel kunnen en wat niet hoop ik eigenlijk dat ze zichzelf bewust worden van eventuele hiaten. Het was vooral leuk om te zien dat ze (op een enkeling na) allemaal 10 minuten lang hebben lopen ploeteren om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. De scores vielen dan ook niet tegen, met een record van 18 punten in 10 minuten.
Ik vond het zeker een leuke opdracht om te doen in de klas. De 16 vragen waren misschien wat veel, ik denk dat dit wel minder zou kunnen zijn zodat het een nog snellere opdracht wordt. Ook denk ik dat het leuk is om de meer-punts-vragen niet meer werk te laten zijn maar wel langer geleden. Zeker in de onderbouw is dat hartstikke goed om ze te stimuleren tussendoor wat stof te herhalen. De komende tijd ga ik nog wel werken aan geplastificeerde roosters met uitwisbare stiften om dit vaker te kunnen doen zonder al te veel papieren te hoeven printen.