Een andere manier van werken

Vandaag was de eerste ‘reguliere’ les aan vwo 3, want door de opstartdag twee weken geleden en een introductiedag vorige week maandag zijn de eerdere lessen dit schooljaar niet doorgegaan. Gelukkig heb ik de eerste week wel een ander lesuur met deze klassen gekregen om de werkwijze van dit jaar uit te leggen.

Dit jaar werken we in vwo 3 namelijk op een andere manier dan dat de leerlingen gewend zijn. Niet de docent bepaalt waar de leerlingen aan moeten werken, maar de leerlingen kiezen zelf waar ze mee aan de slag gaan. Het doel is dan ook leerlingen meer autonomie te geven. Ze moeten zelf de stof in plannen en we leren ze daarbij te leren reflecteren op hun planning en voortgang.

Hoe doen we dat dan. Op school hebben we twee derde klassen vwo. Deze beide klassen zijn tegelijk ingeroosterd in twee lokalen met twee docenten voor een blokuur. Dit blokuur van 90 minuten is zo ingedeeld dat we de eerste 5 minuten starten met een Check-in. Daarna is er ongeveer 30 minuten uitleg door een van beide docenten in de collegezaal. De middelste 20 minuten is voor zelfwerkzaamheid voor iedereen, gevolgd door weer 30 minuten uitleg in de collegezaal van dit keer de andere docent over een ander onderwerp. De laatste 5 minuten gebruiken we voor de Check-out. Dit leid tot onderstaand tijdspad:

11:35 Check-in in OneNote
11:40 Uitleg docent A
12:10 Tijd voor zelfwerkzaamheid voor iedereen
12:30 Uitleg docent B
13:00 Check-out in OneNote

Zoals ik al schreef mogen leerlingen zelf kiezen wat ze gaan doen. Dat betekent dat ze naar de uitleg van de docenten kunnen gaan, maar ze mogen ook in die tijd iets anders gaan doen, zoals de stof zelf bestuderen met het boek of online video’s, verwerkingsopdrachten uit het boek maken, een practicum uitvoeren, of een verbredingsopdracht maken.

De extra les de eerste week van dit schooljaar hebben we leerlingen al een globale jaarplanning laten maken. Welk hoofdstuk willen ze in welke periode gaan doen? In totaal moeten er minimaal vijf hoofdstukken basisstof gedaan worden. Het zesde hoofdstuk zien we als bonus voor wie wil, maar ook mogen leerlingen een hoofdstuk opnieuw bestuderen en herkansen, of Arduino the Game gaan spelen als ze klaar zijn met alle basisstof. Veel keuzevrijheid dus.

De Check-in en Check-out zorgen er voor dat we als docent een beetje zicht houden op wat de leerlingen doen en bereiken in de lessen. Bij de Check-in vragen we ze terug te kijken naar de afgelopen week door te noteren of ze het huiswerk, wat ze zichzelf opgegeven hebben, ook daadwerkelijk gemaakt hebben. Wanneer dit niet zo is willen we graag weten waarom het niet gelukt is. Ook stellen ze zichzelf doelen voor deze les. Gaan ze uitleg volgen, opgaven maken, of misschien een verbredingsopdracht of practicum uitvoeren. Ook vragen we ze in te schatten hoe lang ze daar voor nodig hebben. De Check-out aan het einde van de les maakt dat ze reflecteren op het uur. Wat ging er goed en wat kon beter: hebben ze gedaan wat ze wilden doen? En tot slot, welk huiswerk geven ze zichzelf voor de volgende les. Hier moeten ze concreet plannen wat ze wanneer gaan doen en hoe lang dat gaat duren.

De eerste les verliep nog een beetje rommelig, het is echt wennen voor de leerlingen en ze missen soms nog wat discipline. Het verhuizen van lokaal naar de collegezaal en terug kost wel wat tijd, maar lijkt me een mooie manier om bewust te schakelen naar een andere werkvorm. Ik wil daar graag een korte en bondige instructie geven en nu vond ik het wat te onrustig in de zaal, ik hoop dat dit komt door de nieuwe omgeving en dat dit maar tijdelijk is. Ook in de tijd voor zelfwerkzaamheid werd er best wel wat gekletst, maar ook al wel wat gewerkt. Het grappige is dat we bij de check-out veel teruglazen dat ze zich volgende keer beter willen concentreren in de les. Hoe mooi is het dat leerlingen zelf die conclusie trekken! Helaas was er ook een klein groepje leerlingen die geen check-in en check-out ingevuld hadden, die spreken we de volgende les aan, want zo kunnen we de voortgang niet volgen. Al met al ben ik tevreden en kijk ik uit naar de volgende lessen.

Dit bericht delen:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.