Afgelopen maandag was het dan zo ver, de zomervakantie is geëindigd en het nieuwe schooljaar is begonnen. Een tweede schooljaar op een nieuwe school. Dat zou vertrouwd moeten voelen maar door een raar corona jaar heb ik nog niet het gevoel de school helemaal te kennen. Voor dit jaar heb ik mezelf wel een aantal nieuwe dingen voorgenomen, maar daarover later meer.
We startten de week met op maandag een studiedag. Tijdens de plenaire opening voor het eerst (weer) live met zijn alleen bij elkaar in de gymzaal. Het is grappig hoeveel nieuwe gezichten ik gezien heb. Het bevestigd mijn gevoel dat ik de school nog niet helemaal ken. De rest van de dag bestond uit overleg in verschillende gremia, het maken van studieplanners voor de eerste periode, het aanmaken van OneNote klassennotitieblokken en het printen van fotolijsten en hokjeslijsten. Na een lange dag was ik klaar voor de lessen op dinsdag.
Dit jaar niet eerst een rustige dag waar mentoren kennismaken met hun klassen en de leerlingen met elkaar, maar gewoon gelijk een lange dag met 7 lessen achter elkaar. Het fijne daarvan is wel dat ik de meeste leerlingen gelijk al een keer gezien heb, maar het maakte de week extra heftig. Het is altijd al even wennen om na 6 weken vakantie weer hele dagen achter elkaar te werken. Zoals een collega het mooi omschreef: van een prikkelarme omgeving naar een leslokaal met dertig pubers die van alles van je willen.
Dan over de nieuwe voornemens. De eerste was een andere indeling van het lokaal. Op mijn vorige school had ik de tafels altijd in groepjes staan en het lokaal een beetje opgevrolijkt met planten en andere versieringen. Dat was op het Eckart afgelopen jaar anders. Begin van het jaar kregen we een mail dat de opstelling zo corona proof was gemaakt dus dat je daar niets aan kon veranderen. Dit jaar heb ik toch maar het lokaal omgetoverd naar een opstelling met groepjes en plantjes in de vensterbanken gezet. De concierge werkt aan latten om dingen op te hangen en dan is het vast een stuk gezelliger in het lokaal waar ik de meeste lessen zit.
Een ander voornemen was om dit jaar te gaan werken met weektaken in planner, in plaats van iedere les huiswerk op te moeten geven voor de volgende keer. Op school hebben we eind vorig jaar gesproken over een agenda en daarna is besloten om in de gehele onderbouw een papieren agenda in te voeren. Magister hoeft dus niet meer gebruikt te worden en in het kader van meer autonomie wil ik leerlingen zelf hun weektaken laten inplannen.
Een nog groter project over autonomie starten we dit jaar in klas 3. De leerlingen in de twee vwo3 klassen worden het hele jaar parallel ingeroosterd voor een blokuur natuurkunde. Dat betekent 58 leerlingen onder begeleiding van 2 docenten in 2 lokalen, een kabinet en een collegezaal. De leerlingen mogen het hele jaar zelf inplannen wat ze gaan doen. Ieder blokuur wordt er door beide docenten een stuk stof aangeboden in de vorm van een college waar leerlingen naar toe kunnen gaan, maar ook mogen ze een hoofdstuk op zelfstudie doen met hulp van het boek en/of online video’s. Als ze aan het einde van het schooljaar maar alle 5 de hoofdstukken basisstof afgerond hebben. Daarna kunnen ze een extra thema doen of Arduino the game gaan spelen. In een latere blog meer over dit project.
Het laatste voornemen was een onderwijsblog te gaan schrijven. Ik wil niet iedere week een verslag doen van de hele week, maar juist de leuke dingen die ik in de les gedaan heb of meegemaakt heb delen. Wie weet heeft iemand anders er nog iets aan.